Studio AMS

Contemporary Public Administration

Datum: 07-05-2016 Auteur: Endymion Struijs

As an auditor, I consider and assess my client's governance. Subject to such micro level assessments are the company's social cohesion, its leadership's span of control, the explicitness of its strategy and (ethical) shared values.

When I read today's edition of Dutch newspaper: NRC Handelsblad, on social cohesion in Europe, sovereignty of individual countries and mutual solidarity among European citizens, I realized that the outcome of my macro level "governance" considerations for my country, The Netherlands, would quite differ from its current design.

Currently the country's administration is a cascade of democracy at municipality, province (or state) and country level (and of course European level on top of). Despite the limited rise of local political parties, the traditional political parties (a.o. CDA, PVDA, VVD, D66, Groenlinks) are represented at all levels. Careers of politicians usually start at local level, and if succesful, continue at province and/or country levels. Besides, the voter turnout ratios at elections differ significantly among the various levels and even among the various provinces and municipalities.

If I approach the country from a (business) market perspective, I conclude that the composition of regional markets doesnot align with the current design of the NL Public Administration.

Limburg, Friesland, Drente, Gelderland, Zeeland, Utrecht and Groningen seem distinctive regional markets, which pretty much coincide with the provinces' borders. Especially the latter two are essentialy metropolitan areas with one central city, Utrecht and Groningen, with suburban municipalities. Overijssel has two parts: Twente (twin cities: Enschede / Hengelo) and (the remaining) province of Overijssel (including a.o. Zwolle, Lelystad, Kampen). Brabant has two parts: Eindhoven and West Brabant, including the cities of Breda, Den Bosch and Tilburg. Zuid-Holland on the other hand is like Utrecht and Groningen a metropolitan area but of the twin city a.k.a. Rotterdam / The Hague with suburban municipalities (including a.o. Delft and Leiden). North Holland is like Brabant divided into two areas: North Holland as a province with Alkmaar as its main city and of course.....Amsterdam Metropolitan Area (including Almere, Gooi, Haarlem, Airport Schiphol / Haarlemmermeer and Port of Amsterdam / Zaanstad).

Illustrative for above categorisation are various social infrastructures, which play a central role in those regional (metro) areas: Universities, Academic Hospitals, Airports and cultural heritage. In my view this confirms the redundancy of one administration level. Since metropolitan areas coincide with province level, one administration level seems more effective and efficient than two. Bycatch is that if citizens feel more committed to its region, the voter turnout ratios will increase and hence the level of democracy will enhance. 

In summary my regional market approach and design of a Contemporary Public Administration for The Netherlands are the following:

  • Amsterdam Metropolitan Area
  • North Holland
  • Rotterdam / The Hague Metropolitan Area
  • Utrecht
  • Friesland
  • Groningen
  • Drente
  • Overijssel
  • Twente Metropolitan Area
  • Gelderland
  • Limburg
  • Eindhoven Metropolitan Area
  • West Brabant
  • Zeeland

Artists of Amsterdam - Dave Dekker: Zeg maar niets meer

Datum: 05 aug 19
Auteur: Endymion Struijs

ENDYMION Amsterdam is #proudsponsor of STUDIOAMS Artists of Amsterdam - ambassador - Dave Dekker Cover series edition: Zeg maar niets meer.

Rode Loper Amsterdam - Jan Bouwens: De toekomst van accountancy

Datum: 27 mei 19
Auteur: Jan Bouwens

We hebben weinig behoefte aan verdere scheiding tussen controle en advies, we hebben geen behoefte aan joint audits, we hebben wel behoefte aan auditcomissie die zijn verantwoordelijkheid neemt en een CFO die zich bescheiden opstelt in de richting van de controlerend accountant. Fouten kunnen we niet voorkomen wel mitigeren. Als we de kans op fouten binnen de assurance verder willen verkleinen dan zal een verhoging van de fee onontkoombaar zijn. Wellicht kunnen we targets stellen ten aanzien van kwaliteit om voor eens en altijd van de verwachtingskloof te beslechten!

Rode Loper Amsterdam - Antoinette Dijkhuizen: Gezond toekomstperspectief wordt bedreigd door een weeffout in de accountancy

Datum: 20 mrt 19
Auteur: Antoinette Dijkhuizen

Wopke, je hebt in je toespraak op het NBA congres de volgende uitspraak gedaan: ‘Als er zaken zijn in de sector die u op het spoor komt, waarvan u vindt dat die niet deugen, die beter kunnen of dat die mijn aandacht vergen, dan wil ik dat u zich bij mij of bij mijn Ministerie meldt. En vanzelfsprekend bij voorkeur vooraf, en niet pas als het kalf verdronken is.’ Dus Wopke, ik meld mij bij deze.

Rode Loper Amsterdam - Endymion Struijs: Op naar meer ledenbetrokkenheid

Datum: 02 dec 18
Auteur: Endymion Struijs

Accountants moeten leren communiceren op het niveau van - de vrouw en man in de straat -. En daarmee ook van politici die zich, menen sommigen, - zonder rijbewijs op de accountantssnelweg begeven -. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.